lördag 15 mars 2014

Provsmakning: 100% Lacto-fermenterad Berliner Weisse med Brett i sekundären.

Berliner Weisse fermenterad enbart med Lacto bryggd i September 2013. Denna flaska är ungefär fyra veckor gammal.

Utseende – Höfärgad, klar vätska. Vitt skum på nån centimeter. Skummet försvinner ganska snabbt.
Berliner Weisse, 100% Lacto.

Arom – Typisk Berliner Weisse-arom. Lite citron, friskt

Smak – Små fina bubblor. Väldigt torr. Inte alls så syrlig som mina andra Berliner Weisse gjorda med surmäsk. Den är inte tunn men den saknar helt klart syrligheten man vill åt i en Berliner Weisse.

Summering – Väldigt enkel att dricka. Den låga alkoholhalten gör det inte sämre. Mycket smak för lite alkohol. Dock inte alls i närheten av syrlighetet jag vill ha i en Berliner Weisse. 100% Lacto fermentering slår inte en surmäsk i min bok (än så länge).

Eventuella förbättringar - Oja! Jag har redan flera idéer. Det här är min tredje Berliner Weisse (Först var surmäsk + WLP001, andra var surmäsk + WLP001 + Brett). Nästa batch med ny teknik är redan planerad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar