söndag 30 juni 2013

Öl i Singapore

I Juni tog jobbet mig till Singapore i två veckor och självklart kunde jag inte hålla mig borta från de lokala bryggerierna när jag ändå var där.

Brewerkz, Singapore
Första besöket blev Brewerkz. Av nån anledning hade jag inte några större förväntningar på deras öl eller stället men det skulle visa sig att jag hade fel. Lokalen var faktiskt rätt häftig och ölen var riktigt god. Deras Stout var kanonfin och de flera andra roliga och framförallt välgjorda öl. Till första provbrickan tog jag fyra öl och lite tryffelpommes.

Då det är väldigt varmt i Singapore så tog jag nästan varje chans att gå i shoppingcenter för att svalka ner mig. I ett av de många jag gick in i hitta jag en ölbutik med riktigt mycket öl. Tyvärr var jag inte riktigt på väg hem så jag köpte bara med mig två burkar japansk mikroöl från Yo-Ho.

Aooni IPA från Yo-Ho
Den första jag testade var deras Aooni IPA. Trevlig, söt och lite kådig.

När första jobbveckan var slut tog jag en testbricka på Red Dot Brewhouse. De var allmänt tråkiga. De som smakade något smaka ofta väldigt sött eller som trött humle. Avslutade mitt besök med deras IPA som var helt OK.

En till öl hanns med innan hemgång. En Wit från Archipelago Brewhouse. En Wit som smaka mycket skumbananer och var mer som en hefeweizen än en Wit. Inga större fel på den. Dagen därpå testade jag även deras Summer Ale. Ingen höjdare kanske men den släckte törsten i den 33 gradiga hettan. Mitt mål var egentligen att besöka JiBiru Japanese Craft Beer Bar. Tyvärr hade de stängt på grund av all brandrök från Indonesien. Men med lite tur så öppna dem efter några timmar när jag gick förbi en gång till. Baren är inriktad på att sälja Japansk mikroöl. Jag beställde in en Hitachino Nest Espresso Stout trots att jag inte dricker eller gillar kaffe. Den var mot mina förväntningar väldigt god! Väldigt fyllig, småsöt och en ganska lång kaffesmak som kämpade med sötman. Kaffesmaken kom fram i precis rätt mängd.

Utsikt från LeVel 33.
Största bottennappet under resan var nog bryggeriet och baren LeVel 33. Ganska tråkigt öl som dessutom var sjukt dyr. De fick dock lite pluspoäng för utsikten och att de hade monterat kameror i jästankar så att man kunde titta in =) Namnet på bryggeriet kommer av att det ligger på våning 33. Världens högsta bryggeri?

Under senare delen av min vistelse upptäckte jag och min kollega två riktiga guldkorn. Det första är en ölförsäljare i ett Hawker Centre som hade många fina öl. De verkar inte ha någon hemsida med ståndet heter The Good Beer Company. Vi hittade öl från Deschutes, Stone, Feral plus lokal öl. Maten från stånden bredvid kostade $4 SGD och ölen gick på $9-12 SGD. Riktigt bra!

Köpte på mig några flaskor att ta med tillbaka till Sydney.
Men det blev bättre! Vi gick nämligen tillbaka till den ölbutik, Thirsty jag tidigare nämde. Denna gången på kvällen och då var det fullt med folk som drack öl. Det är helt enkelt en ölbutik där man också kan dricka öl. Och vilken öl sen! Öl från hela världen återfanns i butiken. Allt från Stone Brewing till Kopparbergs Cider. I butiken avnjöt vi bland annat Ninkasi Total Domination IPA, Mikkeller Foodball och Brewery Ommegang Hennepin Farmhouse Saison. Inte helt illa =) Priserna då? Väldigt bra om man kommer från Australien. $7.5 SGD (typ 40 kronor) för en Stone IPA, $10 SGD för en Mikkeller, $6.5 SGD för en två månader gammal Firestone Walker Jack 31.

Rekommenderar starkt Singapore. Staden i sig är väldigt trevlig och är man intresserad av öl har man mycket att utforska!


1 kommentar:

  1. Nice post you have shared thanks for sharing, here I have to suggest one provider who provider Alcohol Delivery Singapore at your doorstep in Singapore in just 45 minutes

    SvaraRadera