måndag 22 oktober 2012

Sydney Craft Beer Week

Mycket spännande vecka! Sydney Craft Beer Week började i lördags och pågår fram tills nästa helg. Ska inte beskriva alla händelser här men det är helt enkelt en vecka full med ölaktiviteter som öl och matmatchning, meet the brewer, öllanseringar, flera tap-takeovers och allmänt bra öl på de flesta ölbarerna.

Jag tänkte mig två inlägg om denna vecka. Först detta inlägg och sedan ett avslutande för att hålla det kort och intressant.

I lördags gick vi till The Hair of the Dog Breakfast som jag hade fått biljetter till - 10 öl och 6-rätters middag innan lunch! Galet! Men det var galet gott och roligt. Det var grabbarna bakom BeermenTV som låg bakom eventet. Stämningen var på topp och det var en perfekt start på en grym vecka. Efter denna "frukost" drog vi vidare till bryggeriet Young Henry's där de hade öppet hus. Väldigt trevligt och väldigt mycket folk, riktigt roligt för dem.

Öläventyret för lördagen avslutades med ett besök på The Local Taphouse där det var humle tap-takeover. 20 kranar med bara humliga öl. Hitta en hel del roliga öl. Den bästa var nog White Knuckle DIPA från Marin Brewing i USA. Fick testa en Mikkeller Single Hop Warrior som jag upplevde väldigt kryddig, söt och god! Sen var klockan 18, då var man ordentligt seg efter all öl under dagen.

Söndag och Måndag kommer vara vila sen drar det igång igen på Tisdag!

Något som jag dock tycker är lite tråkigt med ölaktiviteter är priset på dem. De flesta som kostar något är oftast vädigt dyra. Jag har lite svårt för det måste jag säga. Känns som en del resturanger/barer drar nytta av att ölnördar verkar ha gott om pengar och vill spendera 800 kr för 6 chokladbitar och 4 öl på en öl- och ckokladprovning till exempel.. lite tråkig utveckling..

Men det finns också många gratis event som lätt ska besökas! Jag lägger hellre mina pengar på öl än inträde!

Vill man se vad jag dricker under veckan kan man kolla in Untappd (veckan har till och med fått sin egen badge från Untappd =) ).

Officiella Twitter-tagen för intresserade: #scbw

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar