måndag 15 oktober 2012

BeerAlchemy vs. BeerSmith2 Mac

När det kommer till mjukvara för att skapa och hålla reda på sina ölrecept verkar en överhängande andel hembryggare använda BeerSmith (BS). Det är om man har en en PC vill säga.

Om man har en Mac har det varit lite värre med bra mjukvara. Fram tills nåt år sedan fanns inte BS till Mac vilket gjorde att jag använde BeerAlchemy (BA).

För några veckor sen bestämde jag mig att testa BS då BA kan vara lite begränsande i funktioner och data som kan matas in.

BeerAlchemy

BA har en ganska simpelt och rent användargränssnitt. Tog några recept innan man hittade vissa knappar eller inställningar men på det hela taget ett väldigt lätt program att använda. Det är också lite det som programmet faller på. Det finns inte så mycket att mata in och justera. Ett exempel kan vara förluster av vört vid lakning, restmaterial efter kok etc. Inga större problem men det finns sådana här begränsningar lite här och där som man kan störa sig på om man vill ha noggrannare kontroll.

BA har ett väldigt bra upplägg över recept och de batcher man brygger.

BeerSmith

Den största visuella nackdelen med BS är att det har ett väldigt Windows-liknande (tänk MS Office senare version) utseende. Det är kanske är en smaksak men de stora knapparna blir bara fel på en Mac-laptop tycker jag. Dessutom används enligt mig lite väl mycket flikar vilket kan vara lite störigt i längden.

Rent funktionellt är det dock överlägset BA. Man kan ställa in och justera det mesta. Varje recept kan göras väldigt specifikt. Man har tillgång till massa olika mallar för kok, mäsk osv. Det är det här jag saknar i BA. Det som jag dock saknar är att ställa in effektiviteten för mäskning. Man kan justera hela brygghuseffektiviteten men inte för mäskningen.

Men det kan bli lite rörigt också. När man brygger ett recept verkar man kunna mata in volymer, OG, FG etc på flera olika ställen. Inte lika smidigt och lätt som i BA där man matar in allt (vilket inte är så mycket i BA) i en flik. BA ger en enkel överblick om vilka värden man borde hamna på och vilka värden man faktiskt fick. Denna översikt saknas nästan helt i BS.

Vad kommer jag använda i framtiden?

Att använda två program simultant under bryggdagen är ingen höjdare. BA ska tydligen komma ut i en ny omarbetad version så jag funderar lite på att vänta på den. Men å andra sidan gissar jag på att de har en bit kvar till BS kvalite och nogrannhet. Jag har redan betalt och använt BA under 2 år men jag tror faktiskt att jag kommer köpa BS inom en snar framtid och konvertera mina recept från BA till BS. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar