torsdag 22 mars 2012

Ale Stars - Moa

Igår hade The Local Taphouse sin så kallade Ale Stars. Kvällen var starten på en tap takeover med enbart öl från det Nya Zealändska bryggeriet Moa. Jag har druckit lite öl från Moa förrut och nu när grundaren, Josh Scott, kom till Sydney kunde jag inte låta bli att slinka in och lyssna.

För $35 fick man fyra Moa-öl och mat. Det var väldigt intressant att lyssna på Josh. Hans far hade en vingård och en del av ölen var vinfatslagrade med fat från faderns vingård. Ett flertal av ölen de tappade på flaska fick sig en skvätt champangejäst istället för öljäst för att skapa kolsyra i flaskan.

De fyra ölen som ingick var:

  • Moa Blanc Evolution (Witbier)
  • Moa Five Hops (ESB/IPA)
  • Moa St. Josephs (Belgian Triple)
  • Moa Imperial Stout

Alla öl var välgjorda men favoriten var ändå Moa Imperial Stout. Mycket trevlig öl. Moa Five Hops har jag druckit på flaska tidigare och jag tyckte faktiskt den var bättre på flaska än fat.

Kvällen avslutades med en Moa Muscle Stout som är en Imperial Stout där de slänger i musslor i koket och senare i sekundären. 25 kilo musslor/batch! Jag tyckte det lät roligt men det var lite för mycket hav för mig i slutet =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar