torsdag 16 augusti 2012

Systembolaget vs. "bottle shops" del 2

I April i år skrev jag ett inlägg om mina åsikter och tankar om Systembolaget vs. "bottle shops". Sedan dess har jag tänkt lite till och observerat lite andra saker. Jag har inte ändrat åsikt utan i detta inlägg tänkte jag ta upp lite andra saker som påverkar vad och hur vi köper.

Det jag har märkt och tänkt på är att det spelar nog ingen roll om man har ett monopol som Systembolaget eller om man har "fria" bottle shops som i Australien. Importörer spelar en betydligt större roll. Vem som säljer ölen eller hur dem säljer den spelar lite mindre roll.

Jag har till exempel märkt att hittar jag en rolig öl från ett bryggeri i USA i en vettig bottle shop så kan man vara väldigt säker på att samma öl ocskå finns hos de andra bottle shopsen och säkerligen ute på populära ölhak. Marknaden fylls av en öl som någon importör har tagit in och som sedan säljer den till alla. Det skulle inte vara möjligt för en liten bottle shop att importera 5 lådor öl och sälja till ett bra pris. Iallafall inte i Australien med skyhöga fraktkostnader.

Det är i princip samma sak i Sverige (minus höga fraktkostnader). Systembolaget är i mycket beroende av importörerna och vad de kan få tag på i tillräckliga volymer.

Vem som sedan säljer den importerade ölen är ju faktiskt mindre viktigt. Systembolagets nya regler vad gäller beställningar gör det faktiskt väldigt smidigt och enkelt om man bor i en liten ort. Till skillnad från om du bor långt ifrån en bra bottle shop.

Skulle Sverige ha "fria" butiker så kanske vi skulle få se lite mer öl från grannländer men när det kommer till öl från långt bort tror jag det skulle bli som i Australien. Alla har samma. Alla delar på samma leverans från en importör.

Okej, men när det handlar om lokalproducerat öl då? Mja, Systembolagets väldigt smidiga och förmånliga beställning utan kostander och frakt är faktiskt ett otroligt previligium för både kund och bryggeri. Detta skall Svenskar var väldigt glada för. Vill en bottle shop i Perth ha en in öl från ett bryggeri från Brisbane får de betala frakt och köpa stora mängder om det ska gå runt. Klar fördel för Sverige.

Det som skulle göra läget ännu bättre i Sverige är den så kallade gårdsförsäljningen. Skulle bryggerier få sälja starkare öl än folköl och kunna bjuda på smakprover på bryggeiret skulle läget vara mycket bra. Det är en klar fördel för Australiensiska bryggerier och något som Svenska ölfrämjare borde jobba mer för. Men det är ett inlägg i sig..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar