måndag 7 maj 2012

Ölbryggning hos Happy Goblin och Ekim Brewery

Mina arbetsveckor är bara 4 dagar, om än längre än 8 timmar per dag men det gör att jag har ledigt 3 dagar i veckan. För att fylla min lediga tid med något vettigt hörde jag av mig till Colin på Happy Goblin Brewery (deras hemsida är väldigt ouppdaterad) och frågade om jag kunde hjälpa till på bryggeriet. Till min förvåning var han väldigt positiv och bjöd in mig.

Bryggeriet är beläget en bit utanför stan så det är en timme på motorcykeln för att ta sig det. Väl där berättade han att han delade brygghuset med Mike på Ekim Brewery. Både Mike och Colin är oerhört trevliga och delar gärna med sig av sin kunskap och erfarenheter. Colin har en en kemiexamen och är riktigt kunnig på allt om det tekniska i själva bryggningen.

Bryggeriet i sig består av ett hemmabyggt brygghus på ca 240 liter, ett gäng fermentorer och ett kylrum med en flock fat. I bryggeriet fanns även delar till deras nya brygghus som kommer öka produktionen avsevärt.

Jag har varit där två dagar de senaste veckorna och har hunnit med att göra det mesta. I Fredags bryggde jag och Mike en andra version av Ekim Beserka. Mer malt och mer humle än den tidigare Beserka-ölen. Den kommer komma på fat på The Pumphouse och det kommer bli första gången jag kan dricka en öl som jag hjälpt till att brygga ute på stan. Trevligt!

Såg även på Twitter att Platinum Liquor hade fått in Happy Goblin öl med ett buteljeringsdatum då jag var där och fyllde flaskor.

Kommer förhoppningsvis bli fler dagar där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar