söndag 9 oktober 2011

Bryggråvaror

Jag var ingen bryggare i Sverige utan det är en hobby som har vuxit fram under tiden i Australien. Så jag har därför egentligen ingen aning om hur man beställer och köper in bryggråvaror i Sverige men jag gissar att det är väldigt lika.

I Sydney finns det ett antal olika hembryggningsaffärer och jag begav mig från början till den som var mig geografiskt närmast - Dave's Home Brew Shop.
Ägaren, Dave, är en mycket trevlig person och väldigt hjälpsam. Han har svar på det mesta och har kolla på hembryggningsscenen i Australien.

Så när jag har gjort ett recept skickar jag helt enkelt ett mail till Dave med mitt recept och vilken dag jag önskar hämta varorna. Jag brukar hämta dem på torsdagar och då har han malten mald, och humlen och jästen reserverad åt mig. Sen är det bara hem och brygga! Väldigt smidigt.
Humlen köper jag i 100 grams förpackningar ($12-$15) och jästen är vanliga White Labs rör (ca $15). 2 kg mald malt ca $10. Malten verkar ha en malningsavgift på några dollar, så de första kilona blir dyrare och sen blir det bara en konstnad för själva malten.

Dave är väldigt glad i att ge rabatter. Man får ett pris och så prutar han ner priset själv och vips har man sparat några dollar =)

Kanske inte det billigaste sättet att brygga men väldigt smidigt om man bor i lägenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar