onsdag 25 april 2012

Flygbiljett bokad till Good Beer Week!

Bokade för någon veckan sedan flyg ner till Melbourne Anledningen är att i Maj besöka Good Beer Week. GBW är en veckas(!) festival med olika ölrelaterade aktiviteter runt om i Melbourne 12-19 Maj. Kommer bli en riktigt bra vecka!

De aktiviteter jag funderar starkast på att gå på är (i ingen speciell ordning):
  • Great Australian Beer SpecTAPular (GABS) - "Ölmässa" där många av bryggerierna har bryggt en speciell GABS-öl plus att de erbjuder sitt vanliga ölutbud.
  • Brooklyn Brewery 5 course dinner med deras Eric Ottaway - Femrätters med matchande Brooklynöl. Rykten säger deras Chocolate Stout och kanske Black Ops! kommer finnas tillgänglig.
  • Alestars på The Local med Kjetil med Nögne Ö
  • ‘Roadkill’ Spit Roast Goat with Mountain Goat Rare Breed Beer
  • NZ Tasting Showcase featuring Renaissance and Yeastie Boys
  • Beer vs Pig III: The Swine Off
  • Brooklyn Brewery Party på The Great Northern
  • Masterclass of Champions - Brygga öl med Kjetil från Nögne Ö, Hargreaves Hill
    och amerikanska Moylan's 

Har säkert missat en del andra små intressanta event. De får bli lite mer spontana.

Ska försöka få tag på lite öl från det lite smått hypade Moon Dog Brewery. Har bara druckit ett öl från dem och det höll va de lovade. Med öl som Perverse Sexual Amalgam Black Wild Ale och Skunkworks Cognac Barrel Aged Double IPA och ett rykte om att brygga galna saker så är det ett måste.

Murray's och Holgate Brewery är två givna bryggerier som jag ska hålla utkik efter.

Masterclass of Champions hade varit väldigt skoj måste jag säga. Man får vara med Kjetil, Brendan, Denise och Simon att brygga en collaboration brew, smaka ölet i olika steg under bryggningen, snacka umgås och avslutningsvis käka lite god mat och dricka öl från de tre bryggerierna. Enda problemet är att det kostar $250 (~1700 SEK)..

GABS är en riktigt kul ide. Som vilken ölmässa som helst men alla bryggerier gör en speciell GABS-öl. Med speciell menar jag något utöver det vanliga. Konstiga ingredienser eller blandningar av stilar etc. Riktigt kul ide. Förra året var riktigt lyckat.

Hela stan kommer vara full av ölnördar och jag är grymt sugen på att testa massa roliga ölhak jag läst så mycket om. Har en hel vecka på mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar